Storstadsmodellen – tjejernas anledning att inte träna…

Jag lovade som sagt att berätta om hur jämställdhetsarbetet på MSB:s compound nere i Skåne såg ut i praktiken och jag ska försöka att inte hänga ut någon som kan gå att identifiera. Men jag insåg just att detta ämne måste delas upp i flera delar, och den första av dem handlar om något som orsakat en vild debatt, oftast på sandlådenivå, där beskyllningar, biologismer, personangrepp och kvasivetenskapliga resonemang haglade från alla håll – de fysiska krav som ställs på brandmän.

Får väl börja med att konstatera att jag har aldrig har bott någonstans där träningsmöjligheterna varit så bra som i Revinge. Skolan hade det finaste gymmet jag dittills sett i hela mitt liv, det fanns simhallar i både Lund och Malmö och hade man bil så tog man sig till Högevallsbadet på ungefär en kvart från stället där de flesta i klassen bodde. Det fanns löpspår borta vid det närbelägna P7  och lugna landsvägar att cykla på.

Men ändå hörde man 4 av 5 tjejer i klassen säga: ”Jag har nog aldrig tränat så lite som nu. ”. Den enda av dem som tränade våren 2009 var en styrkelyfterska som satsade mot SM!

Och gissa vad de svarade när man frågade varför?

”Amen, testerna är ju inte anpassade för att en tjej ska klara dem. Tjejer ÄR ju inte lika bra på att bygga muskler som killar. Och man ska ju inte behöva vara någon elitidrottare för att bli brandman”.

Det märkliga är att frågade man dem så sa samtliga att de ville gå utbildningen för att bli just brandmän – inte för att de ville arbeta förebyggande. Och under den aktuella perioden handlade i stort sett alla MSB:s inlägg i debatten om att gnälla över fystesterna. Och det blev en ond cirkel till slut – få kvinnor som klarade testerna fick MSB att börja gnälla om hur svaga tjejer var och hur hemska dessa tester var, vilket i sin tur gav tjejerna en ursäkt för att ta en kaka till och skippa joggingpasset, och då klarade ännu färre testerna och så fortsatte det.

Men vad är då storstadsmodellen? Jo, följande tester ingår:

  • Coopertest, 3 000 m; maxtid 13.15 min.
  • Rodd i maskin, 500 m; maxtid 105 sek.
  • Rullbandstest, 5,6 km/h i full utrustning (som väger 24 kg); 6 minuter.
  • Bänkpress, 30 kg; minst 35 reps.
  • Lyft till bröstet, 15 kg EZ-stång; minst 40 reps.
  • Stående längdhopp; minst 200 cm.
Dessa kravgränser brukar vara de som gäller i åldersspannet 18-39 år, men alla har inte åldersrelaterade gränser och vissa har betydligt lägre krav för alla, t.ex. Räddningstjänsten Höga Kusten-Ådalen (Härnösand, Kramfors och Sollefteå). Själva testerna togs fram av företaget Winternet i Boden för att förenkla anställningsprocessen. Det var ett försök att ta reda på vad som faktiskt krävs rent fysiskt. Kravgränserna sattes däremot av räddningstjänsterna i Stockholm (Storstockholms Brandförsvar), Göteborg (Räddningstjänsten Storgöteborg) och Malmö (Räddningstjänsten Syd). Och sen dess har detta testbatteri spritt sig som en svininfluensa över landet. Denna modell är således vanlig, men långt ifrån den enda. Många kårer, t.ex. Räddningstjänsten Dala-Mitt (Falun och Borlänge) har en arbetsrelaterad hinderbana, en s.k. ”typinsatsbana”. 

Men det är inte BARA fysiken som är viktig. Den mentala biten kommer före förmågan att lyfta en skivstång.

Vem som helst kan träna upp sig till att lyfta 30 kg 35 gånger i bänk, men få kan arbeta koncentrerat i dunkel, tjock rök och extrem hetta med vetskapen om att gaserna ovanför dig kan vara 1 200 grader varma, eller när man kommer ut till en seriekrock modell större med skadade människor som irrar omkring och skriker. Men försöker man ta upp detta tämligen självklara faktum brukar det t.o.m. på ett universitet bli en massa skrikande och gnäll. Ofta åker debatten ned på sjundeklassnivå där den kritiska parten (i regel en person som aldrig någonsin haft någonting med brandmän att göra och enda gången hen såg en brandstation från insidan var på ett studiebesök i sexan) står och skriker och inte låter någon tala till punkt. Då brukar dennes argument handla om något av följande:

  • kukar, fittor och graviditeter
  • feminismen har förstört Sverige
  • muslimerna våldtar vårt land
  • få se vad du tycker när dina barn brinner inne
  • ska mongoloider, blinda osv. också få bli brandmän?

Det krävs förvisso en del råstyrka för att arbeta som brandman. Sverige har en väldigt liten befolkning i förhållande till sin stora yta (mer än dubbelt så stort som hela storbrittanien men färre invånare än London) och därför åker svenska kårer med världens minsta styrkor. För att få starta en rökdykarinsats krävs endast 4 personer, och det vanligaste är att man är 5 eller 6 i en styrka, befälet inräknat. Därför måste alla kunna göra allt. Från sköta pumpen och se till den skadade vid en bilolycka till att rökdyka och klippa taket av en bil. En hydraulisk sax väger ca 15-20 kg beroende på fabrikat (fast med rätt arbetsställning är den inte så svår att hantera som det låter).

Men denna råstyrka är relativt lätt att skaffa sig på de 2 år som SMO tar att genomföra – till skillnad från den mentala biten.

Det här inlägget postades i brandmän, genus, politiskt inkorrekt, skola, SMO, träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Storstadsmodellen – tjejernas anledning att inte träna…

  1. Daniel skriver:

    Hitta din blogg precis. oroligt skapt första inlägg jag läste men oroligt intressant, håller med dig att kvinnor brukar kunna få ner debatten på lågstadie nivå och dom känner sig stolta, helt otroligt. Jag tycker som dig på 2 år ska man fan ha kunnat tränat upp sig så man klarar storstads modellen men istället så skiter man i och tränar och hoppas på det bästa hela tiden. Har egna erfarenheter från min station där en kvinna finns som aldrig har lyft en skivstång/hantel. Det ända hon säger är att hon är kvinna och det lönar sig inte för henne att träna för hon kan inte bli starkare. Och om vi hade vänt på steken och en kille hade vart så hade han ju aldrig fått vart kvar för han hade ju varit en risk att ha med sig på uppdrag. Men bara för hon är kvinna och ledningen har sagt att det måste vara minst en kvinna anställd så händer det inte ett skit, vilket är förjävligt. Har ett flertal gånger tagit hennes arbetsbördor plus att jag har mina egna för att vi ska kunna fortsätta arbetet.

    • Savox skriver:

      Tja, jag brukar inte kommentera hur enskilda personer som inte själva valt att gå ut i media väljer att leva sina liv eller utföra sina jobb. Men förekom det inga fystester i samband med anställning? För om du pratar om en heltidskår så måste man i princip alltid klara 250 W på rullbandet även som vikarie.

      Med tanke på att runt 25 kvinnor släpps ut varje år från SMO borde det gå att hitta åtminstone någon som håller måttet om man nu MÅSTE ha in si och så många kvinnor. Jag är bara för kvotering om det inte finns någon annan väg att gå. Men Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund (Borås och Skene) sökte vikarier inför denna sommar så var bara 7 av 143 sökande kvinnor… 😦

      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4262948

      • Daniel skriver:

        Konditionsmässtigt tar hon mig det måste jag erkänna men styrkemässigt långt efter . Men utan och klaga för mycket så är det så att kvotering egentligen förstör lite men jag håller med att det behövs betydligt fler kvinnor inom kårerna. Så kvotering är vell det som måste göras

  2. Savox skriver:

    Nja, kvotering förstör mest på det sättet att de kvinnor och icke vita som kvoterats in alltid kommer att betraktas som ett B-lag och beskyllas för att ha tagit jobbet ifrån bättre meriterade vita män. Och i förlängningen kommer ALLA kvinnor och icke vita män att betraktas med denna misstänksamhet av både sina kollegor och av ”verklighetens folk”.

  3. Ping: Södertörn: no Swedish men need apply | Skåning i exil

  4. Ping: Problemet med storstadsmodellen | Skåning i exil

  5. Em skriver:

    Jag som kvinna i räddningstjänsten tycker det är tråkigt att läsa dessa tyckanden om kvinnor och tester. Jag är så less på denna debatt. Faktum är att jag och många av mina kvinnliga kollegor tränar betydligt mer än våra manliga kollegor. Detta gäller givetvis inte alla men MÅNGA! Därför tycker jag att det är trist att man skriver att majoriteten av tjejer inom denna bransch är lata och inte tränar. Vi är väldigt få och om några har denna inställning står dessa ut från mängden men om män är likadana så märks dom inte på samma sätt. Jag skulle snarare syfta på personen i fråga när det gäller lathet, inte könet! Tack för mig!

    • Savox skriver:

      Jag förstår att känner dig personligen påhoppad, vilket verkligen inte var min avsikt. Jag ifrågasätter inte att DU skulle vara både duktig och vältränad. Kram!

  6. Em skriver:

    En liten parentes, kvotering är förbjuden enligt svensk lag. Positiv särbehandling är det som används i nödvändiga fall och det på lika förutsättningar.

Kommentera

