Vad har ni för problem med Lidl egentligen??

Det är inte mycket som jag stör min på. Men som den sparsamme och kvalitetsmedvetne medborgare jag inbillar mig att jag är så finns det ett fenomen som jag inte kan med – särskilt som jag faktiskt är betalande medlem i Äkta vara.

Jag stör mig på fisförnäma villabarn – och deras föräldrar – som medan de pillar på sina iPhones säger ”Fy fan för Lidl, där handlar ju fan bara zigenare, blattar och socialfall”.

Det är inte bara för att jag både avskyr köksbordsrasism och aldrig skulle köpa något från Apple. Ni har säkert redan listat ut att jag handlar en hel del på Lidl och jag begriper inte varför det skulle vara mindre ”fint” än att handla på ICA Kvantum. Att det skulle vara ”white trash”.

Jovisst ja, där finns ju bara dåliga utländska varor och farligt utländskt kött! Eller… ?

Precis som på vilket ICA Supermarket eller Coop Konsum som helst så finns det både bra och dåliga grejer på Lidl. Kattsanden är minst lika bra som t.ex. Pussis och kostar bara en tredjedel så mycket per kilo, men bara det att den säljs i 10-kilossäckar får mig att styra kosan mot tysknästet när bytesdagen närmar sig. Och jag tackar inte nej till bra svenskt gräsbeteskött som kostar mindre än svensk nötfärs gör på andra ställen, inte heller till den mest prisvärda fetaosten på marknaden eller ett av alltför få rooibosteer som inte spetsats med aromämnen.

Men precis som i en ”svensk” matbutik bör man se upp med deras kläder och skor som brukar hålla pinsamt låg kvalitét (läs: arbetsbyxorna på vilka skrevet rämnar bara man sätter sig på huk, samt de tillhörande kängorna som det går hål i andra gången man använder dem) och deras ekologiska sortiment är väldigt litet. Deras utbud är överlag litet och jag har mer än en gång blivit milt indignerad över att inte hitta oblekt dasspapper, säkringar, sambal oelek, kokosmjölk, currypasta, linser, nudlar i storpack, Samarin, laktosfri standardmjölk eller vispgrädde utan tillsats av stabiliseringsmedel. Det brukar alltså inte räcka med att bara handla på Lidl, utan jag åker i princip bara dit för att storhandla kyckling, kött, fisk, fetaost, juice, tyska korvar och så naturligtvis kattsand som ofta är betydligt bättre än motsvarande produkter på ICA och dessutom bara kostar hälften så mycket. Men sen drar jag alltid till mitt lokala ICA Maxi och går loss med självscanningspistolen på ekologiskt ris, kaffe, krossade tomater (Saltå Kvarns och Kung Markattas är de enda som man inte har proppat med citronsyra och det märks på både smak och matlagningsresultat) och äkta kokosmjölk som till skillnad från den vanliga inte skär sig det första den gör.

Men åter till de förbannade villabarnen. Det finns trots allt hopp där ute. För när jag beklagade mig över tidigare nämnda idioti för släkten på Facebook så svarade min morbror (villaägare ur medelklassen med 3 barn):

”Om mina barn sa så till någon så skulle jag tvinga dem att ha Lidl-kassar istället för skolväskor i minst ett år!”

Och för den som undrar: jag är faktiskt själv blatte. Och en gång var jag också ett socialfall. Men så vitt jag vet är jag inte det minsta rom… 😛 Och har inte tyskarna dött av tyskt kött så lär inte svenskarna dö av det heller.

Stay safe all.//Savox

Det här inlägget postades i mat & dryck, politiskt inkorrekt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

