Är du bildad nog för karolinerna?

Textraden som ger mig gåshud:

”Mighty eagle rule alone, liberator claim the throne. Lion from the northern land, take the scepter from his hand”

Gör ett album om den svenska stormaktstiden och karolinsk krigföring –  på svenska. Spela även in en version på engelska. Bli jämförd med Ultima Thule och få svara på korkade frågor om eventuella politiska sympatier. Medlemmarna i mitt älsklingsband förtjänar varsin blank tapperhetsmedalj för att de står ut med alla obildade svennar som skriker ”RASIST!!!” när man drar på en av deras bästa låtar någonsin (jag vill hävda att dess engelska version är en av de 10 bästa rockballaderna som någonsin gjorts). Den engelska versionen handlar om krigets elände och meningslöshet i allmänhet och den svenska om vad en enskild soldat känner när han tvingas lämna sitt land för att dra ut i krig. Universella teman som står sig genom århundradena.

Ett montage med texten och bilder från Irakkriget vore ytterst passande (men stryk över ordet ”Europe” och skriv dit ”Arabia”).

Carolus Rex har fått ett ljumt mottagande i Sverige. Ettor och tvåor har haglat och Göteborgsposten ska ha all heder för att de vågar sig på en fyra. Jag upptäckte dem hösten 2010 i gymmet på MSB Sandö. På de repiga skivorna med illegalt tankad musik som ansamlats vid stereon fann jag Cliffs Of Gallipolli, Into The Fire och underbara Back In Control. Sen var jag fast.

Och jag misstänker att de låga betygen beror på att i Sverige är många för dåliga på både engelska språket och svensk historia för att förstå vad de faktiskt sjunger om. Eller också för dåliga på att sätta sig in i en annan människas (läs: en soldats) situation eller ens förstå hur viktigt tron kan vara för en människa.

Stay safe all.//Savox

Det här inlägget postades i musik, politiskt inkorrekt, video och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

